بررسی آراء و اندیشه های اصولی ابن ادریس بر اساس کتاب السرائر
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده الهیات و معارف اسلامی شهید مطهری
- نویسنده داریوش بخردیان
- استاد راهنما محمدتقی قبولی محمد تقی فخلعی
- سال انتشار 1393
چکیده
تحقیق حاضر در راستای تبیین و ارتباط مباحث اصولی با فقه و تأثیر قواعد اصولی در چگونگی استنباط و گونه¬های کاربردی اصول فقه در فقه یکی از فقهای تحول آفرین، ابن ادریس، پرداخته که در آن، چگونگی و کیفیت اجتهاد وی، روش استنباط-های او در ضمن فروعات فقهی، جلوگیری از نگاه استقلالی به اصول فقه و ابتنای فقه را بر آن به دست داده است؛ و در آن تلاش شده تا در حد توان، جنبه¬های کاربردی این علم در فقه ایشان نشان داده شود. اصول ایشان تمام مباحث اصولی را که در راستای هدف این علم است، از مباحث الفاظ تا اصول عملیه را، در بردارد و آنها را به طور جامع، در قالب فروعات و مسائل فقهی بیان کرده، که بیشترین تأثیر را از سید مرتضی پذیرفته است. اصول ایشان را می¬توان به دو بخش اصلی تقسیم نمود: بخش الفاظ و حجج و امارات. از آنجا که در زمان وی مباحث الفاظ بیشتر مورد تأکید بوده، کمتر به اصول عملیه پرداخته است بر خلاف اصولیان معاصر. ایشان در بحث حجج و امارات معتقد است که تنها به ادلّه¬ای می¬توان تمسک نمود که موجب علم و قطع گردد؛ مانند کتاب، سنت، اجماع، دلیل عقل، عرف و اصول مذهب، ولی به ادلّه¬ی ظن¬آور مانند خبر واحد، قیاس و استحسان نمی¬توان عمل کرد. ایشان توجه و اهتمام ویزه¬ای به دلیل عقل نموده و اولین کسی است که آن را به عنوان دلیل مستقل در کنار سایر ادله قرار داده و دامنه¬ی آن را توسعه داده است به طوری که حتی اصول عملیه را در بردارد. ایشان در صورت تعارض ادله، روش جمع را مقدّم دانسته در حالی که شیخ طوسی روش ترجیح را مقدّم دانسته است. در این تحقیق از روش توصیفی-تحلیلی استفاده می¬شود که شیوه¬ی گردآوری مطالب کتابخانه¬ای است و از نرم¬افزارهای اسلامی و اینترنت نیز استفاده شده است.
منابع مشابه
ابن ادریس حلی و کتاب السرائر
ابن ادریس حلی ( 543-598 ه. ق.) ، فقیه بزرگ شیعی ، بدان جهت که با نگارش « کتاب السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی » سد حدود یک قرن رکود اجتهاد را ، با جسارت علمی خویش شکست و دیگر بار باب اجتهاد را گشود جایگاهی بس والا در فقه شیعه دارد. کتاب ارزشمند او یک دوره فقه را بگونه ای استدلالی مورد بررسی قرار می دهد و دارای اختصاصاتی است که نویسنده کوشیده است فهرست وار بدانها بپردازد. عمل نکردن به اخبار آحاد ،...
متن کاملابن ادریس حلی و کتاب السرائر
ابن ادریس حلی ( 543-598 ه. ق.) ، فقیه بزرگ شیعی ، بدان جهت که با نگارش « کتاب السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی » سد حدود یک قرن رکود اجتهاد را ، با جسارت علمی خویش شکست و دیگر بار باب اجتهاد را گشود جایگاهی بس والا در فقه شیعه دارد. کتاب ارزشمند او یک دوره فقه را بگونه ای استدلالی مورد بررسی قرار می دهد و دارای اختصاصاتی است که نویسنده کوشیده است فهرست وار بدانها بپردازد. عمل نکردن به اخبار آحاد ،...
متن کاملنقد مبانی و اندیشه های حدیثی ابن قرناس با تأکید بر کتاب «الحدیث و القرآن»
قرآنبسندگی، گرایشی اسلامی با پیشینهای کهن است که پیرامون حجیت و گستره نقش سنت و روایات دینی در فهم قرآن، مبانی ویژهای دارند و در دوران متأخر نیز بروز قابل توجهی داشتهاند. از جمله قرآنیون سعودی معاصر اهلسنت، ابنقرناس است که با مناقشه در روایات، میراث حدیثی مسلمین را فاقد اعتبار دانسته و قرآن را تنها منبع شایسته اخذ دین برشمرده است. او در سرتاسر کتاب الحدیث و القرآن، بر این امر پایبند بوده ...
متن کاملبررسی مبانی آرای شاذ ومتفردات ابن ادریس حلی
ابن ادریس تنها فقیه قرن ششم بود که توانست با نقد آرای پیشینیان به ویژه نقد آرای شیخ طوسی راه عرضه افکار نو و تکامل فقه شیعه را هموار سازد ودر عرصه اجتهاد وفقاهت برای خود مبانیای برگزید که به فقاهت او صبغه خاصی بخشید. کتاب السرائرالحاوی لتحریرالفتاوی، حاوی فتاوی و نظریات فقهی اوست که برخی از آنها خلاف مشهور بلکه برخی از آنها متفردات وی بوده است. از آنجاییکه هدف از این تحقیق بررسی مبانی و چرایی...
متن کاملبررسی اندیشه های اقتصادی ابن خلدون
چکیده ابن خلدون یکی از متفکرین مسلمان است که چهار قرن قبل از آدام اسمیت، نظریات مختلفی درباره مسائل اقتصادی مطرح کرده است؛ او مسائلی نظیر نظریه درآمد، تولید، مصرف، توزیع، مطلوبیت، ارزش کار، رشد و توسعه، نقش دولت در اقتصاد را با روشی متفاوت مطرح کرده است. از لحاظ تاریخی او مستحق تر است که " پدر علم اقتصاد" شناخته شود تا آدام اسمیت. در این مقاله سعی می شود متدلوژی و اندیشه های اقتصادی ا...
متن کاملنقش عرف در فقه ابن ادریس
شیوه تفکر هر فقیهی در شرایط زمانی و مکانی خاصی شکل گرفته و در استنباطهای وی اثرگذار است. تحولات و پیشرفت فقه، نتیجه همین تأثیر و تأثرها است. درک ابنادریس از زمان خود، شناخت جامعهای که در آن میزیسته و تلاش وی برطرف کردن مشکلات و بیان احکامِ متأثر از آن، سبب شد تا وی به عنوان فقیهی با شهامت بکوشد تا فضای رکود و سکونِ حاکم بر فقه عصر خود را شکسته و با توصیف این دوران به دوران نازاییِ عقول و و...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده الهیات و معارف اسلامی شهید مطهری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023